Bytost odjinud - Airbrush krok za krokem

Krok 1

Na kompozitní hliníkovo-plastový materiál jsem si předem připravenou skicu přenesl za pomocí projektoru. Promítnutý obrázek si díky tomu perfektně vycentruji a velikostně upravím tak, aby na desce obraz seděl. Obrázek jsem překresloval tužkou na bílou stranu desky, která je již připravena v základu. Skvělé je, že se už takto připravená deska dá koupit, takže po překreslení můžete ihned začít tvořit. 

Krok 2 

Začínám vytvářet pozadí. Rád bych, aby u tohoto obrazu byla část barevně a část černobíle. Co se týče barevnosti, tak bych chtěl mít na pozadí fialové a vínové barvy, možná až do růžové. Takže jsem si namíchal potřebné odstíny barev a nanesl je na podklad. Na většinu obrazu použiji barvy na rozpouštědlovém základu PPG a Inspire airbrush Colours. Jen na některé věci použiji barvy na vodní bázi.

Krok 3

Jakmile mám barevné pozadí hotové nahrubo, začínám podle obrázku načrtnutého tužkou zakrývat lepící páskou obrázek tam, kde následně nebudu chtít barvu. Rozhodl jsem se vyzkoušet krakelovací barvu. Pro testování mám k dispozici krakelovací sprej. Nikdy jsem s touto barvou nepracoval, tak si ji aspoň vyzkouším. Vše, co nepotřebuji mít nastříkané krakelovacím základem, pro jistotu zakrývám páskou.

Krok 4

Když mám páskou vše zakryto, nastříkám všude do pozadí černý krakelovací sprej. Na okrajích obrazu se potom objeví barva, kterou jsem nanesl předtím jako podklad, tedy fialová a vínová.

Krok 5 

Mám nastříkanou krakelovací barvu a čekám co se bude dít. Popravdě se nic moc nedělo. Někde mi barva sice popraskala, ale vytvořila dosti malé prasklinky, a místy se nestalo nic. A barva černá nebyla vůbec černá. Takže se to nepovedlo, nedá se nic dělat, jdu přepracovat plán. 

Krok 6

Experimentuji a uvidím co vznikne. Nasadil jsem si rukavice, abych barvy mohl různě roztírat po ploše. Pro svůj experiment použiju barvy na vodní bázi od firmy Createx. Barvy rozetřu především v místech, kde se krakelovací barva moc neprojevila. Místy zase zapojím i stříkací pistoli a vytvořím v pozadí abstrakci, u níž se kombinuje krakelování, nanášení skvrn cákáním, airbrush a dokonce jsem použil i akrylátový fix na vodní bázi. Nenechal jsem se nezdarem zaskočit. Umění je hra!

Krok 7

Zde můžete vidět, že jsem si vypomohl i s kusem krabice a použil ji jako šablonu. Snažím se dosáhnout co nejzajímavějšího pozadí.  

Krok 8

Zde už můžete vidět finální podobu pozadí pro obraz. Krakle jsou docela malé a na fotce moc vidět asi nebudou. Ale místy tam jsou. Obraz je velikosti 100 x 100 cm, takže některé detaily si užije divák až při bližším prohlížení. Při použití airbrush techniky docela často vyniknou barvy až po zalakovaní, kdy obraz dostává úplně jiný rozměr.

Krok 9

Začínám malovat tvář. Jako vždy začínám středně tmavou šedou a místy už modeluji objem tváře i černou. V pozadí si můžete všimnout, že jsem si dovolil zlehka doplnit geometrii za pomocí šablonky, kterou jsem si vyřezal na plotru. 

Krok 10

Pří práci používám několik airbrush pistolí, v každé mám nějakou barvu, kterou zrovna potřebuji. Většinou mám nachystané ty nejdůležitější barvy, v tuto chvíli černou, dvě šedé a bílou. Můžu si tak dle potřeby nanášet barvy v libovolném pořadí nebo se mohu i vracet, když si potřebuji něco opravit nebo přidat. V tuto chvíli začínám modelovat tvář bílou barvou. Ale zároveň si propracovávám některá místa černou barvou.

Krok 11

Zde na této fotce vidíte i mou skicu. Někdy je dobré ji mít na očích a kontrolovat, kam se malba rozvíjí, když spoustu věcí nechávám vznikat až přímo na desce. Skica vznikla před léty jako návrh na tetování. Do dnešního dne tento obrázek nenašel svého nositele, tak jsem se rozhodl, že ho namaluji jako obraz. Přece jen by byla škoda, aby takový námět ležel v šuplíku.

Krok 12

Pomalu se blížím ke konci. Propracovávám část za částí, pokaždé stejný postup: tmavě šedá, pak světle šedá, bílá a černá barva. Občas se ještě vracím a dolaďuji některé tvary, u kterých si nejsem jistý, že se mi líbí tak jak jsou. U airbrush techniky je jedno, jestli malujete velký nebo malý obraz. Důležité je docílit perfektního výsledku. Střídáte barvy dle vámi zvoleného postupu, pokud se vám daná věc nelíbí, prostě ji upravíte tak, že ji přestříkáte. A upravujete, dokud to není ono. 

Krok 13

Jakmile je dokončena tvář, je potřeba doladit zbytek. V této fázi jsem v levém dolním rohu domaloval temný stín s několika světlými místy. Má představa byla, že tato bytost je oblečená v černém a má něco jako chlupatý límec kolem krku. Pár detailů jsem pak v samotné malbě ještě dodělal bílým fixem značky Montana. Montana je výrobce především sprejů pro graffitti artisty. Na tomto fixu s barvou mám rád to, že nemusím pořád namáčet štětec do barvy. Fix vezmu a maluji. Stopa fixu je neustále stejná. Dále jsem kolem hlavy v horní části přidal bílou obrysovou linii. Ta mi hlavu oddělila od pozadí, ale zároveň tvář hezky doplnila.

Krok 14

Obraz je hotový a je připravený na zalakovaní. Ale ještě předtím je potřeba ho pořádně nafotit. Přece jen v dílně není ideální světlo a po zalakování se obraz docela špatně fotí. Pro nafocení obrazů si většinou přizvu profesionálního fotografa. Takový fotograf vám vaše dílo nafotí a následně upraví tak, aby barvy na fotkách vašich obrazů byly co nejblíže skutečnosti. 

Hotový nafocený obraz najdete v galerii, v souboru obrazů Grey Zone